مزیری - بی ورا( MOZIRI- BEYVARA)

مزیری - بی ورا( MOZIRI- BEYVARA)

کاش در کتاب قطور زندگی سطری باشیم به یاد ماندنی، نه حاشیه ای فراموش شدنی.

آسيب شناسي جوانان در حوزه ي دين

 

چكيده : هدف اصلي از آسيب شناسي ، تكميل و تامين فرايندهاي مناسب براي دفع يا رفع آفات و آسيب ها مي باشد ، دين زيباترين جلوه رحمانيت خداوند براي هدايت نوع بشر است ، و دين داري رويكرد به اين رحمانيت و سير در مسير هدايت . در اين مسير ، پيوسته رهزناني به صورت آفات دين و دين داري ظهور كرده اند كه شناخت آنها و پرداختن به سلامت و بهداشت دين داري از مهم ترين آداب در چنين سيري است كه آسيب شناسي ديني در صدد مطالعه ، شناخت ، پيشگيري از كجروي و جلوگيري از بازگشت مجدد بحران هايي است كه با انتظار منطقي از دين ، جامعه ديني و ماهيت اسلام سازگاري ندارد . شناختن تمايلات طبيعي و تمنيات فطري جوانان و ارضاي صحيح و معتدل هر يك از آن تمايلات ، اساسي ترين پايه تربيت نسل جوان است در اين مقاله به آسيب شناسي ديني در جوانان و علل دين گريزي و همچنين راه هاي جذب آنان به دين اشاره شده است .

ادامه مطلب را ببينيد....

ادامه مطلب ..
سه شنبه بیست و هفتم فروردین ۱۳۹۲ 15:54 سید حسام مزارعی

حادثه دلخراش و دردناك

برادران و خواهرانمان در اين گوشه از استان داغدارند . حادثه بسيار دلخراش و دردناك است . حدود ۳۲ نفر طبق خبرهاي رسمي در زلزله ۶.۱ ريشتري كاكي جان خود را از دست داده اند و بسياري هم خانه هاي خود را ويران شده مي بينند. پس زلزله ها هم ول كن نيستند و امشب را هم استاني هاي ما بي خانمان و در خيابان ها به سر مي برند . همه بسيج شده اند تا از درد و غم اين عزيزان بكاهند .

سه روز عزاي عمومي در استان اعلام شده و خوشبختانه استان هاي همجوار هم در صحنه حضور دارند . ضمن عرض تسليت به بازماندگان حادثه، براي آنان صبر جميل و براي درگذشتگان رحمت و غفران الهي را از خداوند متعال مسالت دارم

صدای تپش قلبت را می شنوم

از ترک های خاک

از سینه ی بادی که گونه هایم را می نوازد

گفته بودند: جایی همین نزدیکی ها

رد پایت ، زیر آواری ناگهانی گم شد

خاک ،حافظه اش را از دست داد

باران هم...

و پاهای لرزان پدری که راه برگشت به آرامش خانه را هیچ وقت پیدا نکرد

سه شنبه بیستم فروردین ۱۳۹۲ 22:44 سید حسام مزارعی

خوني كه از جوشش نمي افتد ....

در راستاي معرفي بزرگان زادگاهم ،در اين پست به معرفي اثر يكي از بزرگان شهر وحدتيه مرحوم حاج سيد ابوالحسن مزارعي پرداخته وانشاالله در پست هاي ديگر به ابعاد شخصيتي اين بزرگوار مي پردازم .

كتاب " خوني كه از جوشش نمي افتد يا فريادگري كه خاموش نمي شود " پيرامون علل قيام و شهادت سالار شهيدان و سرور آزادگان حضرت حسين بن علي عليه السلام مي پردازد .

ادامه مطلب را بخوانيد ......

ادامه مطلب ..
چهارشنبه چهاردهم فروردین ۱۳۹۲ 11:30 سید حسام مزارعی

فصل بو دادن

از اسفندماه مرحله بو دادن ( گرده افشاني ) در منطقه دشتستان آغاز مي گردد و تا ايام عيد نيز ادامه دارد . اين مرحله از جمله مهمترين و حساس ترين عمليات زراعي خرما است كه نقش بسيار مهمي هم در توليد ميوه و هم در بهبود كميت و كيفيت آن دارد . نخل  گياهي دو پايه است و گلهاي نر و ماده آن به صورت جداگانه روي پايه هاي متفاوت توليد مي شوند . معمولا پس از ظهور غلافهاي نر و ماده و آغاز شكافتگي غلاف هاي ماده ، عمليات گرده افشاني آغاز مي گردد .

سه شنبه سیزدهم فروردین ۱۳۹۲ 1:17 سید حسام مزارعی

شهر صبا و سد گرگر

 

آب عامل آبادانی است و بیابان یعنی بی آب و نبودن آبادی؛ دشت مزارعی ـ بی براء(وحدتیه کنونی)، از شرق رودخانه ی شاپورـ پس از بیرون آمدن از منطقه ي کوهستانی شکارگاه ـ و حاشیه جنوبی کوهستان سرخ آغاز می شود ـ موسوم به پارود خانه ـ و در شرق به رودخانه شور(دالکی) و نخلستان بلوک زیراه و دشت دالکی ختم می یابد، دشتی هموار با خاکی بسیار قوی و مستعد ناحیه ی شمال شرقی شهرستان دشتستان را تشکیل می دهد که متاسفانه در دوران کنونی می توان گفت بلا استفاده مانده است و با وجود استعداد بالای کشاورزی به علت نبود آب سطحی و پایین بودن سفره ی آب زیرزمینی و مقرون به صرفه نبودن حفر چاه عمیق و مشکلات و موانع عدیده این دشت وسیع و هموار فقط مورد استفاده کشت گندم و جو دیمی قرار می گیرد آن هم با هزینه ی بالا و چشم دوختن به آسمان و مصداق این بیت شعر از حافظ است. البته با یک واژه تغیير" تا درخت زندگی کی بر دهد حالیا رفتیم و تخمی کاشتیم"

ادامه مطلب را بخوانيد......

 

ادامه مطلب ..
دوشنبه دوازدهم فروردین ۱۳۹۲ 23:55 سید حسام مزارعی

تاریخچه ی سیزده بدر

 

 

همانطور که پیشینه ی جشن نوروز را از زمان جمشید می دانند درباره ی سیزده به در (سیزده بدر) هم روایت هست که :

«... جمشید، شاه پیشدادی، روز سیزده نوروز (سیزده بدر)را در صحرای سبز و خرم خیمه و خرگاه بر پا می کند و بارعام می دهد و چندین سال متوالی این کار را انجام می دهد که در نتیجه این مراسم در ایران زمین به صورت سنت و آیین درمی آید و ایرانیان از آن پس سیزده بدر را بیرون از خانه در کنار چشمه سارها و دامن طبیعت برگزار می کنند ...»

اما برای بررسی دیرینگی جشن سیزده بدر از روی منابع مکتوب، تمامی منابع مربوط به دوران قاجار می باشند و گزارش به برگزاری سیزده بدر در فروردین یا صفر داده اند، از همین رو برخی پژوهشگران پنداشته اند که جشن سیزده بدر بیش از یکی دو سده دیرینگی ندارد اما با دقت بیشتر در می یابیم که شواهدی برای دیرینگی جشن سیزده بدر وجود دارد.

 

ادامه مطلب ..
دوشنبه دوازدهم فروردین ۱۳۹۲ 23:2 سید حسام مزارعی

فصل مشتك ملو هم گذشت

 

بهمن و اسفندماه هر سال كه بهار شهر من آغاز مي شود در كنار سبزه و بهار ، گیاهانی می رویند که مصرف غذایی دارند  . از " چندلي " و " توله " و " كاكل " و " منگك" و " پرپين " كه بگذريم اين " جيكه ملو " واقعا چيز ديگري است . مهم نيست كه خاصيت آن چيست و چه قوتي نثار بدن مي كند ، مهم طعم و عطر و بويي است كه با مشتك ، غذايي كامل را بوجود مي آورد . جيكه ملو در برنج هم واقعا لذت بخش است و مي توان بدون قاتق ( خورش ) آن را خورد و شكرگذار خداوند بخشنده و كريم بود . مردم « جیکه »را می چینند و پس ازتمیزکردن ، شستشووخرد کردن، آن رابا ادویه جات قاطی می کنند. ازطرفی به اندازه ی لازم آرد را خمیر کرده « مشتک» درست می کنند آنگاه مقداری «جیکه» راروی یک «مشتک » می پاشند و«مشتکِ» دیگری روی آن می گذارند و با انگشتان دو دست آن ها را به آرامی به هم فشار می دهند تا لبه هایشان بچسبد و«جیکه» بیرون نریزد. تمام «مشتک» های مورد نیاز که آماده شد، آن ها را روی   تاوه ی داغ قرار می دهند و می پزند. یک سمت مشتک که پخت، آن را وارو می کنند تا لایه ی زیرین نیز پخته شود. آنگاه آن ها را در« سینی تویزه ای که درکنارشان است می گذارند. همه ی «مشتک» ها که پخته شدند،با روغن، چرب می شوند.از این نوع غذا که در واقع دو«مشتکِ» به هم چسبیده هستند معمولاً برای شام یا صبحانه استفاده می کنند. گاهی نیز به جای جیکه آنان رابا  کرات (تره)، « پیاز» یا « سیرموک» هم درست می کنند که به آن مشتک پیازی، مشتک کراتی یا مشتک سیرموکی می گویند.

طرز تهيه مشتك ملو را به روايت تصوير مي توانيد در ادامه مطلب ببينيد.....

ادامه مطلب ..
پنجشنبه هشتم فروردین ۱۳۹۲ 22:29 سید حسام مزارعی

وحدتیه ، دیار نخلستان

دهستان وحدتیه با مرکزیت شهر وحدتیه از دو بخش شرقی و غربی تشکیل گردیده است.بخش شرقی آن قریه ی "بی براء" و بخش غربی آن قریه ی "مزارعی " نام دارد.

این دو بخش با لحاظ قدمت تاریخی و بر اساس تقسیمات جغرافیایی از دو بلوک متفاوت بوده اند یکی از بلوک شبانکاره و دیگری تابعه ی بلوک خشت . به سبب قدمت ، بزرگی سرزمین ، کثرت جمعیت و تعدد روستا های تابعه در تقسیمات کشوری دهستان محسوب می گردد. روستاهای تابعه در تقسیمات کشوری دهستان محسوب می گردد.روستاهای تابعه آن با جمعیت هر یک شامل سرقنات 855،شول 388، اسلام آباد 255،جره علیا 64، جره میان 183 ، جره سفلی 6، سیامنصور علیا 64 ، سیا منصور سفلی 100 ، کان سرخ 99 ، برنگ بزرگ 38 ،برنگ کوچک 11 ، بنه فرامرز 26 ، دره چاه 10 ، بی من 3و شاه قاسم نیز 3 نفر می باشد.

ادامه مطلب را بخوانید .....

ادامه مطلب ..
جمعه دوم فروردین ۱۳۹۲ 20:12 سید حسام مزارعی

ابزار وبمستر

وبلاگ استت

| وبلاگ

ابزار وبمستر

آمارگیر وبلاگ

© مزیری - بی ورا( MOZIRI- BEYVARA)